24 فوریه 2023- بلژیک: محققان بیمارستان دانشگاه Antwerp بلژیک و تحقیقات خدمات بهداشتی، در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که در مقایسه با زنان، شدت زخم پای دیابتی (DFU) در مردان بیشتر است. عامل اصلی احتمالی در اینجا وضعیت سیگار کشیدن در مردان است که با وضعیت عروقی بدتر، مرتبط است.

یافته های این مطالعه در Plos One منتشر شده است.

زخم پای دیابتی، با بروز سالانه 0.2 تا 11 درصد، از عوارض دیرینه دیابت است که به شدت با بیماری شریانی محیطی، نوروپاتی و بدشکلی پا مرتبط است.بین 19 تا 34 درصد از افراد مبتلا به دیابت دچارزخم پای دیابتیمی شوند. این بیماری دارای عوارض و خطر قطع اندام تحتانی است که به شدت بر کیفیت زندگی بیمار تأثیر می گذارد و بار و هزینه ی سیستم مراقبت های بهداشتی را افزایش می دهد.

جنسیت به شدت بر رفتارهای مراقبت از پا تأثیر می گذارد، و تفاوت هایی در نحوه مراقبت مردان و زنان از خود و مدیریت دیابت برای جلوگیری از چنین عوارضی وجود دارد، بنابراین باید درک بهتری از این تفاوت ها بدست آوریم.

با در نظر گرفتن این موضوع، محققان تفاوت‌های جنسیتی را در بیماری‌های همراه، الگوی ارجاع، شدت زخم و پیامد بیماران مبتلا به زخم پای دیابتیکه در کلینیک‌های چند رشته‌ای پای دیابت بلژیک درمان می‌شوند، بررسی و شناسایی کردند.

آنها 1771 بیمار مبتلا به DFU متوسط تا شدید را مورد بررسی قرار دادند و از مدل معادله برآورد تعمیم یافته و مدل های رگرسیون خطرات متناسب کاکس استفاده کردند.72 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه مرد بودند.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

· شدت زخم ها در مردان نسبت به زنان بیشتر بود، مردان زخم‌های عمیق‌تری دارند که به استخوان می‌رسند و عمیقاً عفونی می‌شوند.

· مردان دو برابر زنان مبتلا به عفونت سیستمیک بودند.

· اکثر مردان قبلاً جراحی ریوسکولاریزاسیون اندام تحتانی داشتند، در حالی که زنان بیشتر با نارسایی کلیوی مراجعه کردند.

· نرخ سیگار کشیدن در مردان بیشتر از زنان بود.

· هیچ تفاوتی در تاخیر در مراجعه و تاخیر در ارجاع بیماران مرد و زن گزارش نشد.

· شانس بهبودی زخم پای دیابتی در زنان نسبت به مردان بدون قطع عضو عمده، 26% بیشتر بود و نسبت خطر 1.258 بود.

نقطه قوت این مطالعه شامل مشاهدات «دنیای واقعی» بود، اما محدودیت هایی نیز وجود داشت از جمله این که فقطDFU متوسط تا شدید مورد بررسی قرار گرفت. هیچ داده ای در مورد BMI، هموگلوبین گلیکوزیله، وضعیت چربی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و مشخصات سبک زندگی، ثبت نشد.

محققان نتیجه گیری نمودند که زنان شانس بیشتری برای بهبود زخم پای دیابتی دارند.جنسیت یک عامل تعیین کننده مهم است که باید در استراتژی های پیشگیرانه و درمانی برای مدیریت DFU در نظر گرفته شود.

رفرنس:

Vanherwegen AS, Lauwers P, Lavens A, Doggen K, Dirinck E; Initiative for Quality Improvement and Epidemiology in multidisciplinary Diabetic Foot Clinics (IQED-Foot) Study Group. Sex differences in diabetic foot ulcer severity and outcome in Belgium. PLoS One. 2023 Feb 16;18(2):e0281886. doi: 10.1371/journal.pone.0281886.

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/men-prone-to-more-severe-diabetic-foot-ulcers-disease-compared-to-women-107549